Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Τα τελευταία έτη, η oμάδα υποστήριξης E-learning, του Τ.Ε.Ι. Αθηνών, δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη άριστων πρακτικών στην ηλεκτρονική μάθηση και τις ηλεκτρονικές εξετάσεις (e-learning and e-examinations).

Με τον όρο ηλεκτρονική μάθηση (e-learning) εννοούμε την εξ’ αποστάσεως διδασκαλία που ήρθε για να καλύψει τα κενά της κλασικής διδασκαλίας. Διδάσκοντες και μαθητές μπορούν να βρίσκονται σε διαφορετικά μέρη, ενώ η εκπαίδευση μπορεί να γίνεται σύγχρονα ή ασύγχρονα.

Οι ηλεκτρονικές εξετάσεις (e-examinations), γίνονται  με τη χρήση υπολογιστή και οι απαντήσεις καταγράφονται ηλεκτρονικά. Ο νέος τρόπος διεξαγωγής εξετάσεων έχει ήδη ξεκινήσει στο εξωτερικό και σε κάποιες περιπτώσεις και στην Ελλάδα.

Στόχος της ομάδας, είναι η κινητοποίηση του ενδιαφέροντος των φοιτητών, ο εμπλουτισμός των γνώσεών τους με αυτόνομο και δημιουργικό τρόπο, η αύξηση του ποσοστού αφομοίωσης γνώσεων και η συνακόλουθη υψηλότερη απόδοση στις εξετάσεις.

Αξιολογώντας την ηλεκτρονική αξιολόγηση

Σε αναζήτηση βέλτιστων τεχνικών εξέτασης

Στην πορεία της υλοποίησης της ανωτέρω δράσης, πραγματοποιήθηκε μια έρευνα με στόχο τον προσδιορισμό του βαθμού αξιοπιστίας της μεθόδου εξέτασης με χρήση ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής σε σχέση με την αντίστοιχη προφορική ή γραπτή εξέταση.

Αν και η μέθοδος εξέτασης με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής επιτρέπει την αντικειμενική και ταχεία αξιολόγηση των γνώσεων, ωστόσο εμπεριέχει τον κίνδυνο πιθανού σφάλματος στην τελική διαμόρφωση της βαθμολογίας. Το σφάλμα εντοπίζεται στην πιθανότητα απάντησης μιας ερώτησης με τυχαίο τρόπο ή με βάση το ένστικτο, γεγονός που δεν επιτρέπει τη διακρίβωση της πλήρους γνώσης του υπόβαθρου που εμπεριέχει η ερώτηση.

Από την ομάδα υποστήριξης E-learning δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο σχεδιασμό και τη βαθμολόγηση των ερωτήσεων. Πιο συγκεκριμένα, αποφεύγοντας την τακτική της αρνητικής βαθμολογίας, συνθέσαμε ένα σύνολο ζευγών ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής (ζεύγη των διασταυρούμενων ερωτήσεων). Παράλληλα αναζητήθηκε ένας κατάλληλος αλγόριθμος βαθμολόγησης, συσχετίζοντας τη σωστή/λάθος απάντηση για τις ερωτήσεις του ζεύγους, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη προσέγγιση της βαθμολογίας που έλαβε ο εξεταζόμενος φοιτητής στην προφορική ή γραπτή εξέταση.

Από την εφαρμογή της παραπάνω έρευνας προέκυψε ότι η ηλεκτρονική εξέταση με τη χρήση ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής, μπορεί να θεωρηθεί αρκετά αξιόπιστη και να ανταγωνιστεί τις παραδοσιακές μεθόδους εξέτασης, με την προϋπόθεση του άρτιου σχεδιασμού των ερωτήσεων με τη δομή των διασταυρούμενων ζευγών.

Idea Group, Inc
IGI Global

Βιβλίο με τίτλο: Higher Education Institutions and Learning Management Systems: Adoption and Standardization, Αύγουστος 2011, έκδοση: IGI Global, ISBN 978-1-60960-884-2

Από τον εκδοτικό οίκο IGI Global το έτος 2010 έγινε πρόσκληση στους καθηγητές Δ. Τριάντη και Ε. Βεντούρα του ΤΕΙ Αθηνών, για συγγραφή κεφαλαίου με τίτλο: Enhancing electronic examinations through advanced multiple-choice questionnaires, μετά τη δημοσίευση των δύο πρωτοποριακών επιστημονικών άρθρων: Ε. Ventouras, D. Triantis, P. Tsiakas, Ch. Stergiopoulos, “Comparison of oral examination and electronic examination using paired multiple-choice questions”, Computers & Education, 56, 616-624 (2011) και Ε. Ventouras, D. Triantis, P. Tsiakas, Ch. Stergiopoulos, Comparison of examination methods based on multiple-choice questions and constructed-response questions using personal computers, Computers & Education, 54, 455-451 (2010)

ΤΕΙ ΑΘΗΝΩΝ

ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ

Ομάδα υποστήριξης E-learning
http://research.ee.teiath.gr/education/
Συντελεστές: Δ. Τριάντης, Ε. Βεντούρας, Η. Σταύρακας,Γ. Χλούπης, Π. Φωτόπουλος, Α. Αλεξανδρίδης, Κ. Μουτζούρης, Χ. Στεργιόπουλος, Π. Τσιάκας