Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

H Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) είναι ένας κλάδος της Πληροφορικής που μελετά την κατασκευή συστημάτων με «έξυπνη» συμπεριφορά, ικανά να μιμούνται και να ξεπερνούν τις ανθρώπινες ικανότητες.

Ένας από τους στόχους της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι η ανάπτυξη έξυπνων συμπεριφορών με τη λιγότερη δυνατή επίβλεψη. Εκπαίδευση, δηλαδή, των πρακτόρων τεχνητής νοημοσύνης μέσα από τυχόν ανταμοιβές και ποινές κατά την αλληλεπίδραση με το περιβάλλον.

Τα παιχνίδια είναι ένα ιδανικό πεδίο εφαρμογής της Τεχνητής Νοημοσύνης καθώς αποτελούν δυναμικά περιβάλλοντα που μοντελοποιούν αρκετά προβλήματα του πραγματικού κόσμου. Επιπλέον, οι μέθοδοι Τεχνητής Νοημοσύνης μπορούν να προσφέρουν σημαντικές υπηρεσίες στους σχεδιαστές και προγραμματιστές ηλεκτρονικών παιχνιδιών.

Στόχος της βραβευμένης δράσης της ερευνητικής ομάδας Τεχνητής Νοημοσύνης του Τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας υπήρξε η υψηλού επιπέδου εκπαίδευση πρακτόρων τεχνητής νοημοσύνης στο ελληνικό τάβλι, χωρίς καμία πρότερη γνώση (tabula rasa). Η επιλογή του συγκεκριμένου παιχνιδιού οφείλετε τόσο στη δημοφιλία του ανάμεσα στους Έλληνες όσο και στο γεγονός ότι περιλαμβάνει παιχνίδια, για τα οποία μέχρι πρότινος δεν υπήρχε κάποιο αρκετά ανταγωνιστικό πρόγραμμα.

Παλαμήδης: Πρόγραμμα Τεχνητής Νοημοσύνης που μαθαίνει τάβλι παίζοντας με τον εαυτό του

ΤΕΧΝΗΤΟ ΝΕΥΡΩΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΠΟΥ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΜΟΝΟ ΤΟΥ

Ο «Παλαμήδης» είναι ένα πρόγραμμα που παίζει τα ελληνικά παραδοσιακά παιχνίδια στο τάβλι (Πόρτες, Πλακωτό και Φεύγα) αλλά και άλλες παραλλαγές (νάρντε, hypergammon, nackgammon κλπ).

Οι δημιουργοί του, κ. Νικόλαος Παπαχρήστου, υποψήφιος διδάκτορας και ο αναπληρωτής Καθηγητής Δρ. Ιωάννης Ρεφανίδης, από το Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, έδωσαν το όνομα αυτό στο λογισμικό προς τιμήν του πολυμήχανου ήρωα της ελληνικής μυθολογίας Παλαμήδη, στον οποίον αποδίδεται η επινόηση του ζαριού καθώς και διαφόρων επιτραπέζιων παιχνιδιών, η επινόηση των μέτρων και των σταθμών και η διαίρεση του έτους σε ώρες ημέρες και μήνες.

Η καρδιά του προγράμματος είναι ένα τεχνητό νευρωνικό δίκτυο, το οποίο έχει μάθει μόνο του τάβλι, παίζοντας εκατομμύρια παρτίδες με αντίπαλο τον εαυτό του και βελτιώνει συνεχώς την απόδοσή του με την τεχνική της ενισχυτικής μάθησης. Ο «Παλαμήδης» χρησιμοποιεί το νευρωνικό δίκτυο για να βαθμολογεί όλες τις δυνατές κινήσεις που προκύπτουν από την τρέχουσα ζαριά, λαμβάνοντας υπόψη και τις πιθανές ζαριές και δυνατές επόμενες κινήσεις του αντιπάλου. Τελικά επιλέγει εκείνη την κίνηση που μεγιστοποιεί τις πιθανότητες επιτυχίας του στο παιχνίδι.

Η αποτελεσματικότητα των τεχνικών του «Παλαμήδη» δοκιμάστηκαν με τεράστια επιτυχία σε δύο Ολυμπιάδες Προγραμμάτων Παιχνιδιών για παιχνίδια, το 2011 και το 2015. Μελλοντικά, η ομάδα σκοπεύει να εφαρμόσει τις τεχνικές της δράσης αυτής και σε άλλα παιχνίδια αλλά και σε εφαρμογές του πραγματικού κόσμου.

Διεθνείς Διακρίσεις

- Χρυσό μετάλλιο στην Ολυμπιάδα Ηλεκτρονικών Παιχνιδιών για το τάβλι (backgammon) που διοργανώνεται από τον διεθνή οργανισμό ICGA (International Computer Games Association), 2015. Η Ολυμπιάδα διεξάγεται από το 1989 παράλληλα με το συνέδριο Advances in Computer Games και έχει ως σκοπό την ανάπτυξη και προβολή της έρευνας στο τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης στα παιχνίδια. Ο «Παλαμήδης» ξεχώρισε ανάμεσα σε 108 συμμετέχοντες σε 28 αγωνίσματα νικώντας το πρόγραμμα GNU Backgammon (http://www.gnubg.org/), το οποίο έχει στο παρελθόν κερδίσει μια φορά το χρυσό και πέντε φορές το αργυρό μετάλλιο, καθώς και το πρόγραμμα BGBlitz (http://www.bgblitz.com/), το οποίο στο παρελθόν κατέκτησε τρεις φορές το χρυσό, μια φορά το αργυρό μετάλλιο και μία φορά το χάλκινο μετάλλιο.

- Χρυσό μετάλλιο στην Ολυμπιάδα Ηλεκτρονικών Παιχνιδιών στο παιχνίδι τάβλι (backgammon) που διοργανώθηκε το 2011 στο Tilburg Ολλανδίας από τον διεθνή οργανισμό ICGA (International Computer Games Association).

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Νικόλαος Παπαχρήστου, Υποψήφιος Διδάκτορας, Ιωάννης Ρεφανίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

http://www.uom.gr/http://ai.uom.gr/nikpapa/Palamedes/el/ https://icga.leidenuniv.nl/?page_id=1315#backgammon https://icga.leidenuniv.nl/?page_id=106