Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ΠΕΡΙ ΗΘΙΚΗΣ & ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ

Ο Λεωνίδας Κουτσουμπός ολοκλήρωσε τη Διδακτορική Διατριβή του με τίτλο: «Inhabiting Ethics: Educational Praxis in the Design Studio, the Music Class and the Dojo» στο τμήμα «Arts, Culture and Environment» του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου (University of Edinburgh) με τη χορηγία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ), το 2009.

Την ίδια χρονιά, η διδακτορική διατριβή διακρίθηκε από το «Royal Institute of British Architects” (RIBA) αποσπώντας θερμές κριτικές από τους αξιολογητές της συγκεκριμένης βράβευσης, οι οποίοι σχολίασαν: ‘Αυτή η διδακτορική διατριβή είναι μια αξιόλογη δουλειά που επιχειρεί να απαντήσει στο δύσκολο και ταυτόχρονα σημαντικό ερώτημα για το αν μπορεί η ηθική να διδαχτεί στις αρχιτεκτονικές σχολές’.

Συγκεκριμένα, η διατριβή μελετά κατά πόσον είναι δυνατόν να διδαχτούν ζητήματα ηθικής κατά τη διδασκαλία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού και η έρευνα ξεκινά από τη φιλοσοφική διαπίστωση ότι η ηθική δεν διδάσκεται (Πλάτων), ούτε μπορεί να επικοινωνηθεί με το λόγο (Wittgenstein).

Μπορεί η ηθική να διδαχθεί στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό;

Η-ΘΙΚΗ (MORALITY) ΚΑΙ Ε-ΘΙΚΗ (ETHICS)

Οι φιλοσοφικές θέσεις του Πλάτωνα και του Wittgenstein πάνω στις οποίες στηρίχτηκε η έρευνα, στο πλαίσιο της διατριβής «Inhabiting Ethics: Educational Praxis in the Design Studio, the Music Class and the Dojo» αποτελούν κατ’ αρχήν θεωρητικό σκόπελο. Για να τον ξεπεράσει μεθοδολογικά ο ερευνητής, επιχείρησε μια επιτόπια εθνομεθοδολογική μελέτη εξετάζοντας τον τρόπο με τον οποίο παράγονται ηθικά ζητήματα στη διδασκαλία τριών εκπαιδευτικών παραδειγμάτων: (i) Ένα μάθημα αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, (ii) ένα μάθημα μουσικής και (iii) ένα μάθημα ιαπωνικών πολεμικών τεχνών. Τα τρία αυτά παραδείγματα επιλέγονται για το γεγονός ότι σταδιακά βασίζονται όλο και λιγότερο στο λόγο ως κυρίαρχο στοι-χείο διδασκαλίας. Ιδιαίτερα δε στις πολεμικές τέχνες η διδασκαλία συχνά συμβαίνει σε συνθήκες απόλυτης σιωπής.

Σε φιλοσοφικό επίπεδο η έννοια της ηθικής διχοτομείται σε η-θική (morality) και ε-θική (ethics), όπου η μεν αναφέρεται σε ηθικά ζητήματα που προκύπτουν από ρητούς κανόνες και η δε σε άδηλους τρόπους πράξης που είναι αποτέλεσμα συνήθειας.

Τέλος εξετάζεται ο τρόπος παραγωγής καταστάσεων η-θικής και ε-θικής στους τρεις εκπαιδευτικούς χώρους. Εκεί διαπιστώνεται ότι η η-θική παράγεται μέσα από καταστάσεις που διακόπτουν μια τρέχουσα εκπαιδευτική διαδικασία (reflective disruption) και η ε-θική παράγεται από επαναλαμβανόμενες καταστάσεις μίμησης (repetitive mimesis).

ΔΙΕΘΝΗΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΙΒΗΣ

Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πολυτεχνική Σχολή, Πανεπιστήμιο Πατρών & Τμήμα ‘Arts, Culture and Environment’, Πανεπιστήμιο Εδιμβούργου

Η Διδακτορική Διατριβή του Λεωνίδα Κουτσουμπού χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών και διακρίθηκε από το «Royal Institute of British Architects” (RIBA) με το βραβείο ‘RIBA President's Award for Outstanding PhD Thesis’ το 2009.

Τα συγκεκριμένα βραβεία ανταμείβουν κι ενθαρρύνουν την έρευνα στην αρχιτεκτονική από το 2005. Στόχο τους έχουν την προώθηση της έρευνας υψηλής ποιότητας και των επιστημόνων που διαπρέπουν σε αυτή ενώ παράλληλα αναζητούν και προβάλουν έμμεσα τα ερευνητικά ‘κενά’ σε καινοτόμους και στρατηγικούς τομείς στο χώρο της αρχιτεκτονικής.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

Λεωνίδας Κουτσουμπός, Εντεταλμένος Λέκτορας ΠΔ. 407 Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πολυτεχνική Σχολή, Πανεπιστήμιο Πατρών

RIBA President's Awards for Research 2009 http://www.arch.upatras.gr/ http://www.ed.ac.uk/home