Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ΠΡΟΣΙΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΜΕ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗ ΠΟΛΥΠΛΟΚΟΤΗΤΑ

Αφετηρία της μουσικής σκέψης του νέου συνθέτη και φοιτητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Ορέστη Παπαϊωάννου, στέκεται συνήθως μία πολύ μικρή αφορμή, όπως ένα μουσικό διάστημα, μία αρμονική σχέση ή ακόμα και ένα ρυθμικό σχήμα.

Κύρια επιδίωξή του είναι να δώσει σε κάθε του έργο μία συγκεκριμένη ταυτότητα, κάνοντας οικονομία του αρμονικού του υλικού, έτσι ώστε το έργο να ακούγεται όσο το δυνατόν πιο ομοιόμορφο και συμπαγές.

Ένα από τις βασικά χαρακτηριστικά των έργων του είναι και η ύπαρξη μελωδίας και των δευτερευόντων φωνών, ρόλοι οι οποίοι εναλλάσσονται ενορχηστρωτικά.  

Στόχος της μουσικής του, εκτός από την έκφραση προσωπικών συναισθημάτων και σκέψεων, είναι να μεταφέρει όσο το δυνατόν περισσότερα από αυτά και στον ακροατή.

Χρησιμοποιεί μία, κατά τη γνώμη του, προσιτή μουσική γλώσσα η οποία, όμως, στο βάθος της κρύβει και μία συνθετική πολυπλοκότητα.

Φοιτητής του ΑΠΘ κερδίζει πρώτο βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό σύνθεσης

ΣΠΟΥΔΕΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Ο Ορέστης Παπαϊωάννου γεννήθηκε το 1993. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο Δημοτικό Ωδείο Έδεσσας, στην τάξη ανώτερων θεωρητικών του Γιάννη Γκουράνη (πτυχίο αρμονίας και αντίστιξης με άριστα) και στην τάξη κλαρινέτου του Δημήτρη Παπαϊωακείμ (δίπλωμα κλαρινέτου με άριστα παμψηφεί και πρώτο βραβείο).

Το πρώτο έργο αυστηρού στυλ που έγραψε ο νέος συνθέτης και με το οποίο διακρίθηκε, έχει τον τίτλο «Prague Canon» και πρόκειται για κανόνα για ορχήστρα εγχόρδων. Ο ίδιος θεωρεί πως έγραψε αυτόν τον κανόνα ως φόρο τιμής στην Πράγα, η οποία από την κλασική εποχή ακόμα, αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολλούς συνθέτες που την επισκέπτονταν και στη συνέχεια έγραφαν έργα, τα οποία εκτελούνταν στους ιστορικούς της συναυλιακούς χώρους. Μεγαλύτερο παράδειγμα τέτοιων έργων αποτελεί η Συμφωνία ν. 38 του W.A Mozart, η λεγόμενη “Prague symphony”.

Το δεύτερο έργο ελεύθερου στυλ που έγραψε ο Ορέστης Παπαϊωάννου ονομάζεται "Conversation with J. Suk" και προορίζεται για οκτώ εκτελεστές. Ο συνθέτης έδωσε τον τίτλο αυτόν στο έργο του καθώς, ανάμεσα στα θέματα που δόθηκαν από την Επιτροπή, επέλεξε εκείνο του Τσέχου συνθέτη J. Suk σε μια προσπάθεια να προσδώσει κάποια προσωπικά του στοιχεία σε αυτό, όπως ο ίδιος υποστηρίζει.

Σήμερα, συνεχίζει τις σπουδές του στο ΑΠΘ, στην κατεύθυνση Σύνθεσης της τάξης του Καθηγητή του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, Χρήστου Σαμαρά.

Διεθνείς Διακρίσεις

- Ά βραβείο στο Διεθνή Διαγωνισμό Σύνθεσης Antonin Dvorak, 2015.

O διαγωνισμός αποτελεί φόρο τιμής στον μεγάλο Τσέχο συνθέτη Antonin Dvorak και το έργο του και επιδιώκει να προωθήσει νέους ταλαντούχους συνθέτες από όλο τον κόσμο. Στον τελικό του διαγωνισμού του 2015 συμμετείχαν 24 άτομα από 19 χώρες, οι οποίοι επιλέχθηκαν με βάση ένα έργο που υπέβαλλαν νωρίτερα μέσα στο έτος στην επιτροπή. Οι διαγωνιζόμενοι χωρίστηκαν σε κατηγορία Junior (18-23) και Senior (24-33) και κλήθηκαν να γράψουν στην Πράγα δύο νέα έργα κατά την περίοδο 27-31 Ιουλίου 2015, βασισμένα σε μουσικά θέματα που δόθηκαν από την επιτροπή. Εκτός από τα τρία βασικά βραβεία για την 1η, 2η και 3η θέση, στο πλαίσιο του ίδιου διαγωνισμού απονεμήθηκαν επίσης επτά ειδικά βραβεία, από τα οποία ο Ορέστης Παπαϊωάννου κέρδισε τα εξής δύο:

- Βραβείο για καλύτερο έργο αυστηρού στυλ.

- Βραβείο καλύτερης τονικής μουσικής.

Επιπλέον, βραβείο έλαβε ο Συνθέτης το 2015 με το έργο του Ελεγεία για μικτή χορωδία από την Ένωση Ελληνικών Χορωδιών, στο πλαίσιο του 2ου Διαγωνισμού Σύνθεσης Χορωδιακού Έργου Στέγης.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ορέστης Παπαϊωάννου, (1993), Φοιτητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Σχολή Καλών Τεχνών ΑΠΘ. 

Χρήστος Σαμαράς, Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Σχολή Καλών Τεχνών ΑΠΘ.

http://www.mus.auth.gr/cms/?q=node/13http://iadcc.kr/iadcc/eng/index.htm https://www.auth.gr/news/press/19138