Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

C.A.L.M (Community Action in Learning Music)

Το ερευνητικό έργο C.A.L.M. (Κοινοτική Δράση στην Μάθηση της Μουσικής) προέκυψε από την ανάγκη για προώθηση ίσων ευκαιριών σε μια υψηλής ποιότητας μουσική εκπαίδευση. Η εκπαιδευτική προσέγγιση της μουσικής παιδαγωγικής εφαρμόζεται σε σχολεία που δεν υπάρχουν δάσκαλοι μουσικής και οι μαθητές παρουσιάζουν πολιτισμικές, γλωσσικές ιδιαιτερότητες και διαφορές ή σε σχολεία σε νοσοκομεία.

Το C.A.L.M. προτείνει συγκεκριμένες λύσεις μουσικοπαιδαγωγικής φύσης, ώστε τα αναλυτικά προγράμματα μουσικής να δίνουν ίσες ευκαιρίες για δημιουργικότητα, έκφραση και πολιτισμικούς συσχετισμούς και να καταπολεμούν τον κοινωνικό αποκλεισμό, με βάση τις Ευρωπαϊκές πράξεις, ως στοιχεία διαμορφωτικά της ιδιότητας του «Ευρωπαίου πολίτη».

Το ερευνητικό έργο, χρηματοδοτείται από την επιτροπή ερευνών του ΑΠΘ και εφαρμόζεται από το 2000, προσεγγίζοντας την ακαδημαϊκή μουσική μάθηση και διδασκαλία, που στηρίζεται στην δημιουργία «κοινοτήτων μάθησης».

Η μελωδία της εκπαίδευσης για μικρούς μουσικούς

ΜΙΑ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

Κάθε ακαδημαϊκό εξάμηνο, 20-25 τελειόφοιτοι μουσικοί-φοιτητές του μαθήματος «Εισαγωγή στην Μουσική Παιδαγωγική», που διδάσκει η συντονίστρια του έργου Ελένη Λαπιδάκη, δημιουργούν ομάδες 2-4 φοιτητών. Κάθε ομάδα διδάσκει μουσική σε σχολεία οικονομικά περιθωριοποιημένων περιοχών της Ελλάδας που δεν έχουν επαρκή πρόσβαση σε εξειδικευμένη μουσική διδασκαλία και έκφραση.

Οι φοιτητές προετοιμάζονται με σκοπό να ανακαλύψουν καινοτόμες μουσικοεκπαιδευτικές προσεγγίσεις, που ζωντανεύουν τη μουσική και τα φαινόμενά της, κάνοντας τους μαθητές να νιώσουν πως είναι και οι ίδιοι μουσικοί μέσα από μια μεγάλη ποικιλία πρωτότυπων μουσικών και ηλεκτρονικών οργάνων του C.A.L.M..

Το γεγονός ότι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση των φοιτητών συμμετέχει ενεργά και απευθείας στην μουσικοεκπαιδευτική διαδικασία δεν αποτελεί μια πρακτική εξάσκηση που συμπληρώνει το θεωρητικό μέρος ενός μουσικοπαιδαγωγικού μαθήματος. Αντιθέτως, είναι μια εφαρμογή της δημιουργίας «κοινοτήτων μάθησης» μεταξύ πανεπιστημίου και σχολείων, στις οποίες η επιστημονική γνώση τροφοδοτείται από τις εμπειρίες, τις ανάγκες και το κοινωνικό έργο των φοιτητών.

Το C.A.L.M. συνδυάζει την Μουσική Παιδαγωγική με τους κλάδους των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και της Οικονομίας της Υγείας. Η διδασκαλία της μουσικής παιδαγωγικής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών αναλαμβάνει κοινωνικές ευθύνες πέρα από την «ασυλία» του πανεπιστημιακού αμφιθεάτρου.

ΑΠΘ,
Oxford University Press

Η Ελένη Λαπιδάκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια Μουσικής Παιδαγωγικής, έχει λάβει το Βραβείο «Αριστείας Έρευνας και Καινοτομίας» του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Κέντρο Διάδοσης Επιστημών & Μουσείο Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ, Θεσσαλονίκη, Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2011).

Επίσης, το ερευνητικό έργο C.A.L.M. επιλέχθηκε ως υπόδειγμα σύγχρονης καινοτόμου μουσικοπαιδαγωγικής και κοινωνικής πρακτικής στην Τριτοβάθμια Μουσική Εκπαίδευση. Η παρουσίαση του αποτελεί κεφάλαιο, το οποίο συμπεριελήφθη μαζί με τις παρουσιάσεις άλλων 4 διεθνών πρακτικών, στην Ενότητα «Δημιουργικότητα ως Πρακτική» του υπό έκδοση βιβλίου Τhe Oxford Handbook of Music Education (Επιμ.: Gary McPherson & Graham Welch), Oxford University Press.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΤΜΗΜΑ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

Ελένη Λαπιδάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μουσικής Παιδαγωγικής & Μουσικής Ψυχολογίας, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΑΠΘ

Πέτρος Στάγκος, Καθηγητής Ευρωπαϊκού Δικαίου, Τμήμα Νομικής, ΑΠΘ

Λίλα Αντωνοπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Οικονομίας της Υγείας, Οικονομικό Τμήμα, Σχολή Νομικών, Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, ΑΠΘ

http://www.mus.auth.gr/cms/?q=node/94 http://calm.web.auth.gr/