Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  ΕΛΑΧΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ   ΔΕΙΤΕ ΤΟ VIDEO ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ

Arrival: ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ

Η διαχείριση των καθυστερήσεων είναι μια αφανής αλλά ιδιαίτερα σημαντική διαδικασία σε χώρες με πυκνά σιδηροδρομικά δίκτυα.

Το ερευνητικό έργο ARRIVAL (Algorithms for Robust and online Railway optimization: Improving the Validity and reliAbility of Large scale systems), με τη συμμετοχή 13 εταίρων από 7 Ευρωπαϊκές χώρες και χρηματοδότηση από την ΕΕ, διεξήγαγε θεμελιώδη έρευνα για τον καλύτερο προγραμματισμό των δρομολογίων και κυρίως για την αυτοματοποιημένη, έγκαιρη κι αποτελεσματική αντιμετώπιση των καθυστερήσεων σε αυτά, διατηρώντας παράλληλα το επίπεδο της ασφάλειάς τους.

Τα ‘μυστικά της επιτυχίας’ του ARRIVAL ήταν η ανάπτυξη νέου θεωρητικού υποβάθρου, εννοιών και μεθόδων αλγοριθμικής έρευνας, που προήγαγαν σημαντικά την αναγκαία θεωρία για την αποτελεσματική αντιμετώπιση πολύπλοκων προβλημάτων βελτιστοποίησης, όπως είναι αυτά που παρατηρούνται στα δίκτυα σιδηροδρόμων, καθώς και η διεπιστημονική έρευνα μεταξύ επιστημόνων πληροφορικής, επιχειρησιακής έρευνας και μαθηματικών.

Στο πλαίσιο του έργου, όχι μόνο έγινε σημαντική προαγωγή θεωρητικής έρευνας, αλλά κι επαληθεύτηκε πειραματικά το 95% των αλγοριθμικών μεθόδων που παρήχθησαν και που μπορούν πλέον να χρησιμοποιηθούν στην ανάπτυξη προηγμένου λογισμικού για τις σιδηροδρομικές μεταφορές.

Προηγμένοι αλγόριθμοι για καλύτερες σιδηροδρομικές μεταφορές

ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ

Επιχειρήσεις σε όλη την Ευρώπη, προκειμένου να αξιοποιήσουν αποτελεσματικότερα τα σιδηροδρομικά δίκτυα από την άποψη τόσο του συντονισμού των δρομολογίων όσο και της διαχείρισης απρόβλεπτων συνθηκών, ενώ έχουν ήδη εφαρμοστεί με επιτυχία στις Κάτω Χώρες, τη Γερμανία και την Ελβετία. Ενδεικτικά, οι αλγόριθμοι του ARRIVAL χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία ενός νέου πίνακα δρομολογίων για το Ολλανδικό εθνικό σύστημα σιδηροδρόμων και συνέβαλαν στη μείωση των καθυστερήσεων, ενώ τα έσοδα της εταιρίας αυξήθηκαν κατά 40 εκατ. μέσα στα 2 πρώτα χρόνια εφαρμογής τους. ‘Άλλες δοκιμές που έγιναν στην Ιταλία, στους σταθμούς του Παλέρμου και της Γένοβας, μείωσαν τις καθυστερήσεις από 25% έως 50%, ενώ αντίστοιχες δοκιμές στο μετρό του Βερολίνου, έριξαν το μέσο όρο αναμονής, από τα 4 στα 2 λεπτά. Η ελληνική ερευνητική ομάδα, εκτός από την ανάληψη του συντονισμού και της συνολικής επιστημονικής ευθύνης του έργου, συνεισέφερε επιπλέον σε επιστημονικό επίπεδο καθοριστικά τόσο ως προς την ανάπτυξη εναλλακτικών πλάνων δρομολογίων, ανθεκτικών σε καθυστερήσεις όσο και ως προς την ταχύτατη εύρεση βέλτιστων δρομολογίων επιβατών. Για παράδειγμα, ενώ οι καλύτεροι μέθοδοι πριν την έναρξη του έργου έβρισκαν ένα βέλτιστο δρομολόγιο επιβατών σε ορισμένα δευτερόλεπτα, με τις μεθόδους που αναπτύχθηκαν στο ARRIVAL, οι χρόνοι αυτοί έφτασαν να είναι μικρότεροι από το χιλιοστό του δευτερολέπτου. Σε εθνικό επίπεδο, η ομάδα του ARRIVAL βρίσκεται σε επαφή με τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων του έργου και στους ελληνικούς σιδηροδρόμους.

ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ARRIVAL

To ARRIVAL κέρδισε 15 Διεθνή Επιστημονικά Βραβεία, ανάμεσα στα οποία και το Edelman 2008, που θεωρείται το αντίστοιχο βραβείο Νόμπελ της εφαρμοσμένης επιχειρησιακής έρευνας. Τον Ιούλιο του 2010, το έργο επιλέχθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για παρουσίαση στον διεθνή τύπο ως ένα από τα πλέον επιτυχημένα Ευρωπαϊκά έργα της ΕΕ, με συνέντευξη τύπου που έδωσε η επίτροπος κα Neelie Kroes.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Daily Mail (16 July 2010): ‘We can make the trains run on time’
BBC News (16 July 2010): ‘Pioneering software cuts European train delays
Zebulon.fr (16 July 2010): ‘Les temps d'attente et les retards des trains reduits grace a un nouvel outil europeen de gestion des horaires’
TO BHMA - To Vima (23 Ιουλίου 2010): ‘Ο Ελληνας που «κούρδισε» τον ολλανδικό ΟΣΕ’

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ & ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ

Χρήστος Ζαρολιάγκης Καθηγητής— Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Πατρών, Επικεφαλής της Ερευνητικής Ομάδας του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων «Διόφαντος» (ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»), που συμμετείχε στο έργο ARRIVAL.

http://arrival.cti.gr/index.php/Main/HomePage
http://www.scienceofbetter.org/Edelman/index.htm